Istnieje od 1990 roku.

Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone. Produkt firmy Serif.     

E-mail:  zpbis@wa.onet.pl

Zakład Poligraficzny
    Paweł Pomaski

Słownik terminów:

CMYK – zestaw czterech podstawowych kolorów farb drukarskich stosowanych powszechnie w druku kolorowym w poligrafii i metodach pokrewnych (atramenty, tonery i inne materiały barwiące w drukarkach komputerowych, kserokopiarkach itp Skrót CMY powstał jako złożenie pierwszych liter angielskich nazw kolorów. Końcowa litera oznacza ostatnią literę słowa black (czarny);

PANTONE - to uznana światowa marka, a system kolorystyczny PANTONE Matching System to międzynarodowy schemat wyboru, specyfikacji i komunikacji barwnej. Bez względu na to czy projektujemy logotyp, opakowanie czy reklamę użycie produktów Pantone gwarantuje zawsze właściwy I jednakowy kolor.

Spad drukarski – obszar druku, który wychodzi poza krawędź ostatecznej publikacji. Spad gwarantuje, że obszar druku będzie dochodził do samej krawędzi po przycięciu arkusza.

Proof- Próbny wydruk, którego zadaniem jest przedstawienie efektu końcowego, pokazującego jak po wydrukowaniu będzie wyglądała odbitka.

Falcowanie, złamywanie – jedno- lub wielokrotne składanie arkusza papieru, czystego lub zadrukowanego, na pół (najczęściej) lub w dowolnych innych proporcjach, na różne sposoby (w różnych kierunkach), w celu osiągnięcia docelowego formatu i liczby stron składki. Np. trzykrotne złożenie na pół arkusza daje składkę szesnasto-stronicową. Każde miejsce zaginania arkusza to falc (złam) i po złożeniu tworzy nową krawędź.

Bigowanie (rowkowanie) - proces introligatorski polegający na maszynowym odciskaniu (wgniataniu) rowków w grubym papierze lub kartonie w celu ułatwienia złamywania papieru (składane opakowania kartonowe, okładki książek w oprawie klejonej itp.) lub w celu dekoracyjnym.

Na odciśnięty rowek mówi się big, lub bardziej po polsku - przegniecenie.

Apla – W DTP oraz poligrafii termin ten nie odnosi się do jasności, lecz do ilości farby drukowej. Jest to jednolite tło, nałożone jedną lub kilkoma farbami dowolnego koloru, w ilości dokładnie 100% każda. W poligrafii efektem apli jest jednolita powierzchnia druku (w przeciwieństwie do rastra), czyli pełne krycie.

Raster to jednotonalny obraz składający się z drobnych kropek (lub w szczególnym przypadku z linii), dający podczas oglądania z normalnej odległości wrażenie istnienia półtonów, gdy kropki te są już na tyle małe, że zlewają się z otaczającym je tłem. Jasność osiągniętych w ten sposób półtonów wynika ze stosunku powierzchni zajętej przez elementy rastra (plamki rastra) do powierzchni otaczającego te elementy niezadrukowanego jasnego (najczęściej białego) podłoża drukowego.